accéder au contenu

Sedrig Verwoert

supported artist

Sedrig Verwoert (1991, Suriname) werd geboren in Suriname en verhuisde op zijn derde naar Amsterdam, waar hij later de dansopleiding Urban Contemporary van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten volgde. In 2013 won hij de eerste prijs tijdens de prestigieuze Eurovision Young Dancers-competitie. Hierna danste hij onder meer bij de Amerikaanse Peridance Contemporary Dance Company en Kibbutz Contemporary Dance Company in Israël. In 2017 keerde hij terug naar Nederland, waar hij een contract als danser kreeg bij ICK Amsterdam. Sinds 2019 is Verwoert freelance danser en als zodanig was hij te zien in het werk van onder meer Emio Greco en Pieter C. Scholten, Nacera Belaza, Vincent Colomes, Amos Ben-Tal, Emanuel Gat, Rami Be’er, Igal Perry, Maurice Causey en Troels Primdahl. Sinds een aantal jaren is Verwoert actief als choreograaf. Sinds begin 2021 is hij als Young Creative Associate verbonden aan het Nationale Ballet. Voorts werkte hij als choreograaf en danser mee aan Beyoncé’s visuele album Black is King en was hij artist in residence bij De Appel Art Centre. Voor zijn creatie They/Them werd Verwoert samen met collega-choreograaf en -danser Christian Yav in 2020 genomineerd voor een Zwaan voor Meest Indrukwekkende Dansprestatie. In 2019 won hij zowel de BNG Bank Dance Award als de Leo Spreksel Award.  

Identiteit en transformatie zijn belangrijk voor het werk van Sedig Verwoert. Het lichaam staat centraal: de zoektocht naar connectie met de ruimte binnen jezelf en de ruimte om je heen. De verhouding tussen kunst en een inclusieve maatschappij inspireert hem om te experimenteren mat verschillende vormen van interactie: van publieke workshops tot het werken met meerdere disciplines, met jongeren, mindervaliden en ouderen.

In 2022 maakt hij met Nick Verstand de voorstelling Within Without II die tijdens Amsterdam Dance Event 2022 in première is gegaan. In maart 2023 presenteert Sedrig Verwoert zijn nieuwe voorstelling The Ritual tijdens ICK-Fest in Bellevue.

foto © Alex Avgud